اخبار داخلی
شماره: 2085
1391/09/26 - 02:19
رونمایی از کلکسیون باکتریهای اسید لاکتیک و پروبیوتیک خاورمیانه

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند کلکسیون باکتری¬های اسید لاکتیک و پروبیوتیک را راه اندازی نمود.

 

به گزارش بنیان، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این خبر به روابط عمومی مرکز گفت: در اقدامی مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، کلکسیون باکتریهای اسیدلاکتیک و پروبیوتیک در خاورمیانه راه اندازی و در دومین همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند که از تاریخ 21 تا 23 آذرماه 1391 برگزار می شود، رونمایی کرد. 
 
دکتر فاضلی با ارائه این خبر افزود: باکتریهای اسیدلاکتیک از مهمترین باکتری های کاربردی در صنایع غذایی و تخمیری هستند. گروه عمده ای از باکتری های اسید لاکتیک به ویژه لاکتوباسیل ها ضمن فواید متعدد بیوتکنولوژی و توانایی بالقوه در ایجاد عطر و طعم قادر به بقا و رشد در سیستم گوارشی انسان بوده و اثرات مفیدی بر سلامتی مصرف کنندگان دارند. این گونه باکتری ها و دیگر میکروارگانیسمهایی که چنین ویژگی داشته باشند تحت عنوان پروبیوتیک تعریف میشوند. 
 
فاضلی اذعان داشت: امروزه با توجه به آگاهی و تمایل روز افزون مصرف کنندگان به خرید محصولات سالم تر و مفیدتر، توسعه فرآورده های پروبیوتیکی در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. گستردگی و تنوع اقلیمی کشور ایران از یک سو و تنوع غذاهای سنتی تخمیری بستر بسیار مناسبی برای جداسازی و شناسایی باکتری اسیدلاکتیک بومی ایران را فراهم می آورد. 
 
وی گفت: مطالعات محققین این حوزه نشان داده است این باکتری ها از نظر خصوصیات عملکردی و بیوتکنولوژی در بسیاری از موارد به سویه های تجاری ارجحیت دارد. لذا با توجه به تحقیقات گسترده و نتایج چشمگیر محققین در این خصوص ایجاد کلکسیون باکتری های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک لازم و ضروری است. این کلکسیون نه تنها با جمع آوری باکتری های اسیدلاکتیک و پروبیوتیک ها به حفظ ذخایر ژنتیک کشور کمک می کند بلکه با اشتراک گذاشتن این مجموعه بین محققین و ایجاد ارتباط با صنایع امکان تولید ملی و مبارزه با تحریمها را فراهم می سازد.
 
گفتنی است محققان و اندیشمندان در صورت دارا بودن این سویه ها در صورت تمایل می توانند آنها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهداء نمایند.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved